בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי. - תהלים ד' ט'

מי שיש לו א־ל אחד - ישן רגוע - ״כי אתה ה׳ לבדד״ - אתה יחידו של עולם, ממילא ״לבטח תושיבני״. כלומר, הטעם לכך שאני ישן כל כך רגוע הוא משום שאתה ה׳ אחד , יש לי א־ל אחד ויחיד, שרק עמו עלי ׳להסתדר׳ !

בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי. - תהלים ד' ט'

מי שיש לו א־ל אחד - ישן רגוע 
ה׳מצודות׳ מפרש, שכוונת דוד המלך כאן להמשיך
ולתאר עד כמה בוטח הוא בה׳, וכך הוא אומר: ״בשלום יחדו אשכבה
ואישן״ ־ אני שוכב יחד עם כל האנשים. כלומר, כולנו שוכבים יחד ,
ואנחנו ישנים בשלום. איננו מפחדים, אין לנו נדודי שינה. למה? כי אנחנו בה'

מדוע? - ״כי אתה ה׳ לבדד״ - אתה יחידו של עולם, ממילא ״לבטח
תושיבני״. כלומר, הטעם לכך שאני ישן כל כך רגוע הוא משום שאתה ה׳ אחד ,
יש לי א־ל אחד ויחיד, שרק עמו עלי ׳להסתדר׳ !

אדם שיש לו הרבה אלילים - אינו ישן רגוע, הוא עורך לעצמו חשבון:
״נאמר שמחר יש לי תור אצל ה׳מוסכניק׳, אבל אינני יודע אם העו״ד או הרופא
יקבל אותי. וגם אם נאמר שהוא יקבל אותי, לא ברור לי מה יאמר מנהל הבנק
על כל ה׳אוברדראפט׳ שיש לי״... וכך תמיד, אע״פ שהוא מסתדר עם אחד ,
מתעורר אצלו חשש כיצד יסתדר עם אחרים.

אך מי שיש לו רק אלקים אחד, אם הוא מסתדר אתו - אין לו שום בעיה!
״כי אתה ה׳ לבדד״ - אתה הרי לבד, מנהיג את הכל, ממילא ״לבטח תושיבני״
־ אם יש לי על מי לסמוך, אם הסתדרתי עם השי״ת - אין לי מה לפחד. כל
הבעיות שלי אינן בעיות כלל!
הבטחון של דוד המע״ה - גם כשהלך לישון

והנה, דוד המלך מדבר כאן על בטחון בהשי״ת בשעה שהוא ישן.
ישנם אנשים שעושים הרבה פעולות - אפילו נועזות ־ של בטחון, אבל
כשהם הולכים לישון, הלב שלהם הומה, לא רגוע כלל וכלל!
בטיסה, ובתוך המזוודה שלו ישנם כמה אתן לכם דוגמא: יהודי מגיע לארץ עם
מכשירי חשמל שקנה בחוץ לארץ. הוא פוחד מאוד מהמכס, אבל הוא הרי ׳בעל
בטחון׳, ולכן רגוע הוא במשך שעות הטיסה.
כעת הוא מגיע לשדה התעופה לפני שהוא עובר במכס, יש לו אפשרות
לעשות פעולות שיפחיתו את הסכנה: להוציא מכשיר אחד ולעוטפו בטלית, ואת
המכשיר השני להסתיר בתוך תיק אחר וכו׳. אבל הוא אומר: ״לא! אני בוטח
בה׳, אני לא עושה שום דבר״! הוא לוקח את המזוודות כמו שהן, מעמיס על
העגלה וצועד ישר לבדיקת המכס...
כלפי חוץ זוהי פעולה של בטחון, אבל בתוך תוכו, בשעה שהוא עובר ליד
פקיד המכס, לבו מפרפר מרוב פחד... הוא לא רגוע, במצב כזה הוא לא היה
ישן בשקט בלילה...

גם מעשה של בטחון הוא דבר גדול, אבל עדיין אין זה היופי של הבטחון.
היופי של הבטחון הוא ללכת לישון רגוע, לחוש שאין כלל ממה לפחד. זהו
הבטחון שהיה לדוד המלך.
דוד המלך אמר: ״בשלום... אשכבה ואישן״ - אני ישן רגוע בלילה. כיצד?
והרי אתה יודע מה מחכה לך מחר; כל הבעיות, שאול רודף אחריך, דואג
ואחיתופל זוממים להרע לך! אבל לא! הוא מיד נרדם! מדוע? ״כי אתה ה׳
לבדד״, אתה א־ל אחד. ממילא - ״לבטח תושיבני״, אתה מושיב אותי במצב
של בטחון, במצב שאין לי מה לפחד כלל.
זהו כח אחר לגמרי של בטחון.