שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה' - מאמר מהזוהר הקדוש

מתי נטהר אדם מחטאו? בשעה שנכנס לתשובה הזו כראוי. רבי יצחק אמר, ששב לפני המלך העליון ומתפלל תפילה מעומק הלב. זהו שכתוב "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'".

שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה' - מאמר מהזוהר הקדוש
(תשובה) רבי יהודה פתח, "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'". שנינו, בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את העולם, רצה לברוא אדם. נמלך בתורה. אמרה לפניו: תרצה לברוא האדם הזה?! עתיד הוא לחטוא לפניך ועתיד הוא להרגיז לפניך. אם תעשה לו (תדון אותו) כמעשיו, הרי העולם לא יוכל לעמוד לפניך, כל שכן אותו האיש. אמר לה: וכי לחינם נקראתי "אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם"?
וטרם שברא הקדוש ברוך הוא את העולם, ברא תשובה. אמר לה לתשובה: אני רוצה לברוא אדם בעולם, על מנת שכשישובו לך מחטאיהם, שתהיי עתידה לעזוב את חטאיהם ולכפר עליהם. ובכל שעה ושעה התשובה זמינה לאנשים, וכשאנשים שבים מחטאיהם, התשובה הזו שבה לקדוש ברוך הוא, והוא מכפר על הכל, והדינים נכנעים, וכולם מתבשמים, ואדם נטהר מחטאו.
מתי נטהר אדם מחטאו? בשעה שנכנס לתשובה הזו כראוי. רבי יצחק אמר, ששב לפני המלך העליון ומתפלל תפילה מעומק הלב. זהו שכתוב "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'".
רבי אבא אמר, "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'" - מקום גנוז הוא למעלה, והוא עומק הבאר (ספירת בינה), ומזה יוצאים נחלים ומעיינות לכל עבר (הספירות וההארות היוצאות ממנה, מהם נבנים ונִמְתָקִים העולמות התחתונים), ואותו עומק העומקים נקרא תשובה. ומי שרוצה לשוב ולהיטהר מחטאיו, מהעומק הזה הוא צריך לקרוא לקדוש ברוך הוא. זהו שכתוב "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה'".
למדנו, בשעה שהיה אדם חוטא לפני ריבונו ומקריב קורבנו על המזבח, והכהן מכפר עליו ומבקש בקשתו עליו, מתעוררים רחמים, והדינים מתבשמים, והתשובה מריקה ברכות במעיינות ששופעים ויוצאים, וכל המאורות מתברכים כאחד, והאדם נטהר מחטאו.
(אחרי מות, דף ס"ט)