קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה | תהלים כז' יד'
ישנו הבדל בין בקשה שמבקשים כלפי מעלה לבין בקשה שמבקשים מבשר ודם. אדם המבקש דבר מחבירו ואינו עונהו, אם יחזור ויבקש ויפציר -הרי זה מטריחו ומכביד עליו. הקב״ה אינה כן, ואדרבה, זהו רצונו ית׳ שירבה ויפציר בבקשות ותחינות עוד ועוד.

מכאן למדו חז״ל (ברכות לב ע׳׳א): ״אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה, יחזור
ויתפלל, שנאמר: קוה אל ה׳ חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה׳״.
וכן מצינו אצל יצחק אבינו שנאמר בו ״ויעתר יצחק לה׳״, ופירש״י: ״הרבה
והפציר בתפילה״.
ישנו הבדל בין בקשה שמבקשים כלפי מעלה לבין בקשה שמבקשים
מבשר ודם. אדם המבקש דבר מחבירו ואינו עונהו, אם יחזור ויבקש ויפציר - הרי זה מטריחו ומכביד עליו.
הקב״ה אינה כן, ואדרבה, זהו רצונו ית׳ שירבה ויפציר בבקשות ותחינות עוד ועוד.
ואמרו חז״ל שהתפלל משה רבינו תפילות כמנין ״ואתחנן״ להיכנס לא״י, וכתוב בשם הקדמונים שאם היה
ממשיך להפציר ־ היה הקב״ה ממלא בקשתו.
וסיבת ההבדל בין מידת הקב״ה למידת בשר ודם היא, שאדם המבקש
מרעהו דבר, הרי תכלית מעשה הבקשה היא רק בכדי לקבל מה שמבקש, ולכן
אם אין חבירו עונהו ונותנו מיד, הרי זה מפני שאין רצונו למלא בקשתו, וא״כ
מה תועלת בריבוי בקשות כאשר אין רצונו בכך? ואם בכל זאת ירבה לבקש
ולהפציר, הרי כיון שריבוי בקשות מכריחו בטבע לעשות מבוקשו והוא אינו
רוצה בזה, נמצא שכל מה שירבה להפציר הרי זה נגד רצונו, שהרי הוא אין
רצונו לתת - וההפצרה מכרחת אותו יותר ויותר נגד רצונו, ונמצא מטריחו
ומכביד עליו בריבוי ההפצרה.
אך אצל הקב״ה אינו כן, שעצם הענין שהאדם מבקש אותו, ודאי שרצונו
לתת, שהרי אין שום עיכוב או גבול לחסדו וטובו ית׳. ומה שנצרכת בקשה
תחילה, וגם כל עיקר מה שהיה חסר הדבר ההוא שמבקש, אין זה מחסרון
הרצון לתת, אלא הוא מרצון השי״ת שיבקש האדם כדי שתישמע הבקשה עצמה,
שעל ידה יתקרב האדם אל קונו ויעמוד לפניו בעבודה ותפילה, וכמו
שאמרו חז״ל: ״למה היו אבותינו עקורים? מפני שהקב״ה מתאוה לתפילתן של
צדיקים״. אבל את עצם הענין המבוקש אף מתחילה היה רצונו ית׳ לתת.
נמצא אם כן שככל שמרבה ומפציר האדם בתפילה - אהוב הוא ורצוי אצלו
ית׳ יותר ויותר, וזאת משתי סיבות: אחד, שבזה הוא מקרב השגת המבוקש ,
שבאמת היה רצונו ית׳ לתתו כל הזמן, ועוד, שבזה מרבה קירוב ודביקות, שזו
היא באמת התכלית הנרצית מעיקרא והסיבה לחסרון, וכל מה שירבה בהפצרות
יותר הוי זה רצונו ית׳ יותר ויותר.