פירוש בדרך הרמז על הפסוק: הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל, וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ:

פירוש בדרך הרמז על הפסוק: הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל, וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ:

פירוש בדרך הרמז על הפסוק: הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד  הָרָקִיעַ:

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד  הָרָקִיעַ:

בתוך אותיות פסוק זה בעל  8 התיבות , מסתתרים עניינים עמוקים מיני ים וסודות עד אין חקר כפי שנִוכח לקמן

הפסוק נפתח במילים : הַשָמַיִם מְסַפְּרִים   ועניין  נפלא  יש בו  ללמדנו  .

אותיות  מ ה  : מ + ה = 45  עולה בגימטריא כמניין " אדם " שהוא תכלית  ונזר הבריאה .

בהמשך , תבואר השייכות לסוף הפסוק לפי הכלל של: נעוץ סופו בראשו  כי גם  סוף הפסוק  מסתיים באותו אופן  ותובן  המשמעות  של מה שנכתב (בראשית ,א ,כו) : נעשה אדם בצלמנו כדמותנו

לפי שהיות  וכל הכוחות של כל הנבראים כלולים באדם  שנברא בסוף וכאשר הוא אומר "פרק שירה" , הוא נותן כוח לכל הבריאה לומר שירה . בסוף נראה  את ביאורו המופלא של השל"ה הקדוש על גודל מעלת האדם האומר שירה  ובכך נסגור את  המעגל  של נעוץ סופו בראשו .

נמשיך בדחילו  ורחימו לתיבות  : כְּבוֹד-אֵל

 נאמר בזוהר הקדוש , פרשת תרומה ,קסא : הסתכל קודשא בריך הוא באורייתא וברא עלמא .  משמע , שהעולם נברא  על ידי אותיות התורה  כמבואר במדרש: " היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם , והתורה אמרה בראשית ברא אלוקים ואין ראשית אלא תורה " (בראשית רבה , א, א, ) .

יתכן לרמז עניין זה  בתיבה :    כְּבוֹד   - שמתורתו של הבעש"ט הקדוש זי"ע , אנו למדים  שכל הנבראים

בעולם לא נבראו כי אם על ידי צירופי אותיות התורה הקדושה ולא רק זאת אלא שכל פרט ופרט  וכל מאורע ומאורע שקורה בבריאה , חיותו היא מאותיות דיבורו יתברך .

כְּב   וֹד 

כְּב כ + ב  עולה כמניין  22  שהם  מניין אותיות ה- א-ב  . הסתכל   הקב"ה  בתורה  המיוסדת על  22 אותיותיה  וברא את עולמו .

וֹד = ו + ד  עולה כמניין  10 .  מרמז  כי מנהיג  הקב"ה  את  עולמו  זה ב- 10 ספירות שהם גִלוי של כל ההנהגה בבריאה . גם יש לרמז בזה על  10 מאמרות  פיו יתברך שבו ברא את העולם .

כְּב + וֹד  עולה  למניין  32  וביודענו כי  התורה  הקדושה מתחילה במילים  :

בראשית ברא   ומסתיימת ב-  לעיני כל ישראל    ומכאן רואים אנו  כי

האותיות  לב ( שמרמז על ל"ב נתיבות חכמה ) עולים גם הם  למניין  32  :

 התורה וכל אותיותיה ותגיה  היא הביטוי העליון  לכבודו של הקב"ה כפי שבא לידי ביטוי במעשי ידיו יתברך , שהרי היא ההוכחה  המוטבעת  על כל  ההויה  ולנתיבות חוכמתה של ההשגחה העליונה .

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,   וּמַעֲשֵׂה  יָדָיו מַגִּיד  הָרָקִיעַ:

נפרש את  תיבת :    וּמַעֲשֵׂה   :

 האות וּ ( = 6 )  בתיבה  וּמַעֲשֵׂה  היא ו החיבור ומרמזת  על כי מעשה הבריאה נעשה ב-  6 ימים וביום השבת שהוא היום ה- 7 , שבַת מכל מלאכתו אשר עשה , ככתוב  :

יום הששי: ויכלו השמים והארץ וכל צבאם ויכל אלהים ביום.השביעי מלאכתו  .  אשר  עשה  וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר  עשה .ויברך אלהים את יום .השביעי ויקדש אתו כי בו שבת מכל .מלאכתו  אשר ברא אלהים  לעשות   

 ואם כן , התיבה וּמַעֲשֵׂה  שעולה למניין - 7  מרמזת   על  יום  השבת  כנרמז  באותיות  :

ו   י   כ   ל      א   ל   ה   י   ם        ב   י   ו   ם       ה   ש   ב   י   ע   י    המופיעות כולן  בפסוק .

ועוד יש לומר כי – 7 שהוא כנגד שבע מידות שהקב"ה מנהיג בהן את עולמו : חסד , גבורה , תפארת , נצח , הוד , יסוד , מלכות  ושבת קודש מכונת כנגד מדת מלכות .

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂה  יָדָיו  מַגִּיד  הָרָקִיעַ:

נפנה  עתה לתיבת : יָדָיו

על משקל  דומה במה שנכתב בתיקוני הזהר (תיקון ז , א ) : פותח את ידך , אל תקרי ידך אלה פותח את יודיך ,ר"ל בשתי יודין  וכו' .  הרי  :

שאם  נשנה  את  התיבה   : יָדָיו   באופן ש - שני   ה -י במילה  ידיו  יופיעו  שניהם בצד ימין  כך

שהתיבה  תראה בצורה הבאה :   ייָ   דָו

באופן הזה קל יותר לראות  משמעות  נוספת  לתיבה יָדָיו :  יְיָ- בחלק מהסידורים  כך נכתב שמו של הקב"ה  שהוא י-ה-ו-ה  שמשמעותו בכתיבתו : היה הווה ויהיה  ובאמירתו  א-ד- נ- י  .

ייָ = י + י  מעלה  פעמיים  10  המרמז על  עשר  ספירות קדושה  מול  עשר ספירות טומאה בחינת  : זה  לעֻמת  זה  עשה  האלהים  (קהלת ,ז , יד )  

דָו  =   ד + ו  עולה  גם הוא למניין  10  ובכך מתיישב העניין  שנראה להבין  שהתיבה יָדָיו  היא מילה המשקפת כולה את הספרה  10 - גם מימין וגם  משמאל  בבחינת מחדש כל יום מעשה בראשית ומשתף

עשר הספירות  במעשה ידיו  ומנהיג את עולמו  עם  10  ספירות קדושה (ימין)  ו - 10 ספירות טומאה (שמאל)  -     ייָ  = 10  ו- 10   דָו   = 10

  ימין                                שמאל

ואולי יש בזה לרמז על פי מה שמצינו  שסך ראשי התיבות של כל הפסוק , עולה למניין מקוצר : 10  בדיוק  כפי  המניין של  סופי התיבות  . על פי האמור , יפתח לנו שער להבין מה שכתב רבינו הקדוש רבי חיים ויטאל בספר :

" שערי קדושה " , חלק ג' שער א' וזלש"ק : והנה נתבאר כי כל העולמות נכללים בשם הוי"ה הנחלקת לארבע יסודות ולעשר ספירות וכמו כן כל עולם מהם נִפרט על דרך זה .

ידוע מה שכתוב בספרי המקובלים שאחרי חטא האדם הראשון , נפלו רפ"ח ניצוצי הקדושה לעמקי הקליפות ונתערבבו טוב ברע בכל  ד' העולמות (אצילות , בריאה, יצירה , עשיה ) ובכל  ד' חלקי חי , צומח , דומם , מְדָבֶּר  וכל התכלית של הבריאה היא לברר ולהפריד הניצוצין מעומק הרע ולהעלותן לשרשם ולתקן אותם בשלמות הטוב . ניתן  לראות  כי  בפסוק   אכן מופיעות  אותיות  שמרכיבות מילים  המתארות  חלק ממעשה ידיו ישתבח בדוגמאות אחדות  ל- חי , צומח  דומם , מְדָבֶּר  כפי שמגיד הרקיע :

ב ר י א ה  , שמים , שמש , עב ,יםהר , סלע  בד ,אדם , גידים , איברים , דם, שדה ,עשב , פרי , דג , כּריש , שה , שור , פרה    ועוד הרבה כיו"ב שהם  תוצאות  מַעֲשֵׂה יָדָיו יתברך של  יְיָ  באותם  ו  ימי בריאת העולם  ומַעֲשֵׂה יָדָיו יתברך ,  ניכרים היטב בבריאה יצירה מושלמת של מעשה בראשית .

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂה   יָדָיו   מַגִּיד  הָרָקִיעַ:

נמשיך  עם  בחינת : פותח את יודיך בשתי יודין  ונראה את  3  התיבות הבאות  :    .  וּמַעֲשֵׂה  יָדָיו    מַגִּיד

נבודד  מהתיבה  יָדָיו  את   שני   ה- י   ונפתח   באופן  ש- י  אחת (הימנית) תעבור לסוף  התיבה  וּמַעֲשֵׂה     שהיא מימין  ל- יָדָיו   ו – י  השנייה (השמאלית) במילה  יָדָיו תעבור  להתחלת התיבה   מַגִּיד שהיא  משמאל  למילה יָדָיו ,  אז  נקבל את התיבות באופן כזה :

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂ-הי [יָדָיו] ימַ-גִּיד הָרָקִיעַ:

כלומר , תתקבלנה התיבות : וּמַעֲשֵׂה יה _ימ 

ובהסתמך על פשוטו של המקרא  , נוכל אם כן לראות את פשט החלק השני של הפסוק  גם  באופן כזה  :

גדולת  מעשה בריאתו  של הקב"ה נראה  מהרקיע  שמגיד ומעיד כי  אחד  מני  רבים  בפלא מעשה בריאתו של  ה'  הוא  (לדוגמא)  בריאת הים : וּמַעֲשֵׂה  יה_ימ .

אולם לא רק  בריאת הים גופא ברא הקב"ה  בעולמו , אלה יש במילה ים גם לרמז על הניסים המתחדשים בבריאה  מידי יום ביומו :

כתוב במסכת חולין דף פ"ט ע"א : אמר רבי מאיר מפני מה נשתנה תכלת (של ציצית) מכל הצבעונין , משום שתכלת דומה לים ,וים דומה לרקיע , ורקיע דומה לכסא הכבוד וגו' . הריטב"א  בפירושו שם , כתב שיש שפירשו בדרך מדרש , כי  זה  בא  לרמוז  ע"י  התכלת  שדומה  לים  לזכור  ניסים  שעשה  לנו  הקב"ה  על  הים , ונראה לעניות דעתי  להוסיף משלי  את שנכתב על הנס בשירת  הים :

אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת  ליהוה ויאמרו לאמֹר אשירה ליהוה כי גאֹה גאה סוס ורֹכבו רמה בים (שמות טו ,א) .

מבאר המהר"ל מפראג בספרו : " גבורות ה' " ( פרק פמ"ז )  כי השירה הזו היא בבחינת אז שעולה למניין 8 כדי לומר שנקרע להם הים בדרגה שהיא מעל לטבע שהם שבעת ימי בראשית . וכבר ידוע מהספרים הקדושים כי הספרה 8  נחשבת כמספר אציל עפ"י תורת הסוד ומייצגת את ההנהגה מעל לטבע .  כל האותיות  של : א ש י ר ה   ל י ה ו ה   כ י   ג אֹ ה   ג א ה   ס ו ס   ו רֹ כ ב ו   ר מ ה   ב י ם -  מופיעות בפסוק  הראשון בפרק שירה  שמכיל כאמור  8  תיבות  .

אם נתבונן בפסוק :

 הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,  וּמַעֲשֵׂה יָדָיו  מַגִּיד הָרָקִיעַ

 נבחין  ש-  שמניין כל אותיות הפסוק עולה במספר קטן ל- 8 הזהה ל- מספר התיבות  שהוא  .גם כן  8  והוא זהה למניין שם הויה במניין מקוצר ( 26 = 6 + 2 = 8 ) ועוד נגלה שגם שם   .הויה בהרכב פנימי של אותיותיו שווה ל – 8 במניין קטן כך :

יהוה = י (10) ה [ מורכבת מצירוף  ד ( 4 ) ו – י ( 10 ) סה"כ : 14]  ו ( 6 )

ה  ( ד+ י = 14 ) .  הסיכום  הכולל  עולה ל -  44  ובמניין מקוצר : 8 

(הסבר נוסף  מפורט  למשמעות  הספרה  8  עפ"י המהר"ל מפראג , נמצא בהמשך בפירוש לפסוק ז' – ימים   אומרים  )

הפסוק מסתיים במילים :  מַ גִּיד   הָ רָקִיעַ

ראינו כבר לעיל  בתחילת הפסוק כי אותיות  מ ה  הם ראשי 2 התיבות  הראשונות : מ + ה = 45  ובגימטריא כאמור עולה : " אדם " . כאן אנו רואים כי סוף הפסוק מסתיים באותו אופן  עם 2 התיבות  האחרונות : הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל, וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד  הָרָקִיעַ :

כידוע במעשה הבריאה , האדם נברא אחרון בכדי לכלול בו כל מעשה בראשית מתחילתם ועד סופם ככתוב :  נעשה אדם בצלמנו כדמותנו  (בראשית ,א ,כו) וממשיכה התורה הקדושה וכותבת ( בראשית , א , כז ): ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אתו זכר ונקבה ברא אתם

ומכאן נראה לבאר כי האותיות  מ ה שעולים כידוע בגימטריא לשם הויה במילוי אלפין כזה : יוד הא ואו הא , באות לרמז על כי : בצלם אלהים ברא אתו - את האדם  בחינת סוד : זכר ונקבה ברא אתם דהיינו , קודשא בריך הוא ושכינתיה .

הפסוק אם כן פותח  ומסיים  ברמזו על  ה- אדם שהוא בצלמו של האלוקים .  מִמצא זה מתבקש  ביודענו  כי  התכלית שעליה כביכול מעידים שמים וארץ  על  פלאי מעשי ידי  ה'  יתברך , היא לא פחות מאשר ה- אדם  שהוא ראש וראשון  ונזר לבריאה . אותיות המילה   א   ד   ם   מופיעות כצפוי בפסוק .

ולכן , בכתבי האר"י זצוק"ל  מזהיר מאוד לומר פרק שירה בכל יום  ונתן טעם לדבריו  והוא:  דע, כי כל הנבראים שבעולם יש להם שר בשמים והוא סוד מה שאמרו רז"ל : "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה שמכה עליו ואומר לו גדל"  ועל ידי אותו השר, נמשך על הנברא השפע והחיות . ואותו השר אינו יכול להשפיע לתחתונים עד שיאמרו תחילה שירה - ועל ידי אותה שירה , מקבל מזונותיו וחיותו להשפיע בתחתונים . נמצא כי כל אלו שירות הם של השרים והמזלות העליונים ומה שאמרו : כל האומרו בכל יום זוכה לכל המעלות, הוא , כי בצלם אלוקים עשה את האדם . וכמו שכל העליונים הם תלוים בשיעור קומתו יתברך שמו , כן כל התחתונים הם תלוים בשיעור קומת אדם התחתון ועל ידו מתברכים כולם . ולכן , כל האומר פרק שירה ויודע לכוין הנבראים הרמוזים בו ואומר אותם השירות , הוא גורם שפע אל כל הנבראים התלוים בו . ( מכתבי האר"י  ז"ל - טעמי המצוות, פר' ואתחנן )

ומאותו  אדם  שהוא נזר הבריאה מצופה להיות צדיק כדי לנחול  310 עולמות  :

הַשָמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל,וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ

שָ י  -  אותיות שי עולות למניין 310  ומרמז  על  ש"י עולמות  בבריאה שאותם ינחיל הקב"ה לצדיקים כנרמז ב- ספר משלי פרק ח' פסוק א :

להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא . פסוק זה משמש כאסמכתא למובָא במִשנה במסכת עוקצין , פרק ג' משנה י"ב , וכן בסנהדרין דף ק' עמוד א' , כי עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק שלוש מאות ועשרה עולמות .

עולם האותיות :

הבריאה כולה מראשיתה ועד סופה מלאה צירופי אותיות המגלים את כבודו יתברך ואותיות אלו הן דיבורו יתברך שמו  . אלא שמחמת הצמצום וההסתר , כל מה שאנו רואים בעולמנו אינו אלה השתלשלות בחילופי אותיות עד שהמראות מתגשמים בצורתם  כפי שאנו רואים אותם כאן בעולם וזהו סוד  :

וְכָל-הָעָם ראִים אֶת-הַקּוֹלֹת ( שמות , כ, טו ) . ה- כלי יקר בפירושו שם , כותב על זה :

והנה קרוב לשמוע שכל דבור ודבור שיצא מפי הקב"ה מיד נתגשם אותו דבור והיה בו כ"כ ממשות עד שהיו רואין באויר כל האותיות פורחות וכאילו היה הכל כתוב לפניהם  וגו' .

נוכל אם כן לראות  לקמן , כיצד בפסוק שלנו מסתתרים אותיות וצירופי אותיות  המרכיבות עולם שלם של מושגים  ושמות:

בפסוק מופיעות  האותיות  שמרכיבות בצירופיהן  דלהלן , אחדים  מכינויו  הידועים של  הקב"ה ושכל אחד מהם מציין  הנהגה אחרת  שלו  יתברך את העולם :

שם  י-ה-ו-ה  (הנהגת החסד- מידת הרחמים) ,

שם  א-ל-ו-ה-י-ם (הנהגה  של תוקף וחוזק – מידת הדין) ,

שם  א- ל   מורה על מידת חסדו יתברך

שם  א- ל  שדי  אחד משמותיו של הקב"ה - מורה על הנהגה  של התאפקות ועצירה (בראשית ,יז ,א)

שם  א-ה-י-ה - אחד משמותיו של הקב"ה :  אהיה אשר אהיה  ( שמות , ג , יד )

בפסוק מופיעות  גם אותיות  המרכיבות בצירופיהן  דלהלן -  שמות  מלאכים  שכתובים  בספה"ק :

אותיות  מלאך   א   ו   ר   י   א   ל

אותיות  מלאך   ר   פ   א   ל

אותיות  מלאך   ג   ב   ר   י   א   ל

אותיות  מלאך   מ   י   כ   א   ל 

 בשמות הבאים מוזהר הקורא לא להגות שמות אלו בפה אלא רק לכוין בהם  :

אנו מגלים בפסוקנו את האותיות הבאות :

אותיות    פ    א    י    ו -   ו   מ   ש   ב   י   ע    מתוך פסוק בתהילים  (קמ"ה ,טז) :

 פותח  את  ידך   ומשביע לכל חי רצון כידוע  בספרים , פאי עולה למניין - 91  שהוא גם הגימטריא של סופי התבות : חתך שהוא שמו של מלאך הממונה על הפרנסה והוא גם  הגימטריא של  המילהומשביע   שגם אותיותיה  מופיעות בפסוק  וכל זה עולה כמניין שילוב שם מלכות עם שם אדנות באופן כזה :

 י א ה ד ו נ ה י  שעולה אף הוא למניין 91 . 

עוד מתברר שסך כל פסוקי פרק שירה הוא 91  ואולי יש בכך כדי לרמז על סגולת אמירת פרק שירה  לפרנסה טובה .

אותיות :   י    ו    ה    ך       כ    ל    ך       כ    מ    י    ל       ל    ב    ד    :  שמות 4 מלאכי  שמירה  כידוע , הנרמזים בפסוק  בתהילים  צ"א ,  ב- ר"ת   ו- ס"ת  :

כי  מלאכיו  יצוה- לךְ  לִשמרך בכֹל- דרכיךָ

אותיות   ה   י   מ   ל  :  כידוע , שם של מלאך שומר  ונרמז  ב- בראשית  כ"ד ,ז  :

 הוא ישלח מלאכו לפניך

ועוד שמות  רבים  של  מלאכים קדושי עליון , שלאחר מחשבה נוספת  – לא נכתבו  בחיבור  זה .

בפסוק מופיעות  גם אותיות  שבהרכבן  לקמן  מבטאות מושגים בעלי  קדושה  ומשמעות   מתורת  הקבלה :

אותיות   מ   ב  - אותיות  אלו  כידוע  מרמזות על  אחד משמותיו הקדושים של הקב"ה .

מב עולה למניין 42 כמניין אותיות שמותיו יתברך  ומרומז בפסוק הראשון בתורה המתחיל מ :

בראשית ברא  א-ל-ה-י-ם  וכו'  ( בראשית א' , א ) עד האות  ה - 42 . גם  מב שמותיו של הקב"ה  מופיעות בתפילת  אנא בכח  של רבי נחוניא בן הקנה ( ראה באור בהמשך  ע"מ  30  ) .

אותיות   ע   ב  -  גם אלו האותיות הן כידוע אחד משמותיו הקדושים של הקב"ה וכתובים בדילוגים  באותיות הפסוקים היוצאים  מ : ויסע , ויבֹא , ויט .  עב עולה למניין 72 ובגימטריא יוצא שם י-ה-ו-ה במילוי יודין  כך : יוד הי ויו הי שעולה אף הוא למניין  72 .  כל אותיות שם הויה וכן שם ה' במילוי יודין - מופיעות בפסוק . 

אותיות    כ   ו   :   כ + ו  = 26   שכידוע עולה כמניין  שם הויה  בכתיבתו : י – ה – ו – ה .

אותיות   י   ב  :  מרמז על  יב  הצירופים של שם הויה  כשכל צירוף כזה , מבטא את  ההשפעה על  החודש בשנה .

אותיות   אַ   גִ   לְ   אֲ   : שם קדוש כידוע  ומופיע בתפילת שמונה עשרה בראשי תיבות של :

אַתה  גִבור  לְעולם  אֲ-ד-נ-י  .

אותיות   מִ   כָ   בַּ   יְ    :  ראשי תיבות של :   מִי  כָמכה  בַּאלם  יְ- ה – ו – ה

מתוך הפסוק בספר שמות טו ,יא  :  מי  כָמֹכָה  באלִם י-ה-ו-ה  מי כמכה נאדר בקדש נורא תְהלֹת עֹשֶה פלא . 

אותיות   יְ   יֵ    לְ   : כידוע אחד משם  עב  ומרומז בראשי תיבות של :למען  יחלצון  ידידך  מתוך פסוק  בתהילים (פרק  ס ,ו) : למען יחלצון ידידיך הושיעה ימינך ועננו .

אותיות   ר   י   ו  : כידוע , אחד מתוך שם  עב  ובגימטריא :  ק   ו   ל     י   ה   שגם אותיות אלו מופיעות בפסוק  וגם מרמז בן השאר ל-  ריו (216)  אותיות שיש במזמור תהילים ס"ז: למנצח בנגינת  מזמור שיר  שבקריאתו  בצורת  המנורה יש סגולות עצומות .

אותיות   ה   כ   ם  :   שם קדוש כידוע ובגימטריא : א-ד-נ-י  ונרמז  באותו  מזמור תהילים ס"ז כסופי תיבות  של  כל אחת  מהתיבות האחרונות  של 3 הפסוקים  המרכיבים את הצד השמאלי של המנורה . 

אותיות   א ל י  י י א י   :  שם קדוש  וגם הוא נרמז באותו מזמור תהילים ס"ז  ומופיע כראשי תיבות  של כל  פסוק  ופסוק  בצורת המנורה  ובגימטריא  יוצא שם י-ה-ו-ה  במילוי יודין כך : יוד הי ויו הי ועולה למניין 72  כמניין  עב  וכידוע , במזמור זה בתהילים (ס"ז) ,מופיעות  כל האותיות של ע"ב שמות .

אותיות   ס   א   ל  : כידוע אחד מתוך  שם  ע"ב ובגימטריא עולה כמניין  פ  א  י  ו-  ח ת ך   =  91   נרמז  גם  במזמור תהילים ס"ז  בתיבות : אתנו סלה לדעת .

אותיות  י   ב   ק   : כידוע  שם קדוש  ונרמז  בראשי תיבות בפסוק מתהילים פרק כ פסוק י' :

י-ה-ו-ה  הושיעה המלך יעננו ביום-קראנו  כמו כן מרמז על  מעבר יבק  ככתוב :

ויעבר את מעבר יבק  ויקחם ויעברם את הנחל  ( בראשית לב , כ"ג ) .

 

אותיות   א   ב   י    ע   :  אלו  הם  ד' העולמות : אצילות , בריאה, יצירה , עשיה

גם מופיעות בפסוק האותיות  המרכיבות חלק מראשי התיבות של 3 השורות הראשונות  מתוך תפילת  אנא  בכח  של התנא ר' נחוניה בן הקנה  :

 

אותיות    א   ב   ג      ר"ת -  אנא  בכח  גדולת ימינך , תתיר  צרורה :

אותיות    ק   ר   ע    ר"ת - קבל  רינת עמך , שגבנו טהרנו  נורא  :

אותיות    י    כ    ש     ר"ת -   נא  גבור דורשי יחודך , כבבת  שמרם : 

ו – חלק  מראשי  התיבות  של  2  השורות  האחרונות :

אותיות    י   ג   ל    ר"ת -   יחיד גאה  לעמך  פנה , זוכרי  קדשתך :

אותיות    ש   ק   ו    ר"ת -  שועתנו  קבל , ושמע  צעקתנו , יודע  תעלומות :

ואותיות  בראשי תיבות  בסיומת התפילה :  ב   ש   כ   מ   ל   ו    ר"ת - 

ברוך  שם  כבוד  מלכותו  לעולם  ועד

גם מופיעות בפסוק אותיות המרכיבות את  שמות אבות האומה : אברהם , יעקב ,שרה , לאה  , רבקה , משה  נביאים כמו : שמואל , ישעיה , ירמיה , אליהו , מרים , דבורה

מלכים כמו : דוד המלך , שלמה המלך, שאול המלך  וכיו"ב  עוד הרבה  שמות מראשונים  ואחרונים כגון : אביי , רבא , רבי עקיבא , רבי מאיר , רשב"י , רמב"ם , האר"י  , רש"י  קארו , רמ"א , רד"ק , רשב"א  , רמח"ל  ועוד רבים  קדושים וצדיקים  שקצרה היריעה  מלהכיל .

אותיות מתוך הקדיש :

האותיות  אשר מופיעות בפסוק :

 י ה א ש מ ה ר ב א מ ב ר כ ל ע ל ם ו ל ע ל מ י ע ל מ י א     מרכיבות את  ה -  אמן יהא שמה רבא :

יְהֵא   שְמֵהּ   רַבָּא   מְבָרךְ   לְעָלַם   וּלְעָלְמֵי   עָלְמַיָא  וכן  גם אותיות  :

  ע ש ה ש ל ו ם ב מ ר ו מ י ו   : עֹשֶה שָלוֹם בִּמְרוֹמָיו

עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

ראוי לנכון לסיים את הפירוש לפסוק הראשון של  "פרק שירה" בהבאת באור מוסר נפלא שכתב המגיד הקדוש מקוז'ניץ בספר " עבודת ישראל " בביאורו  לפרשת נח  ובהקשר ל- עושה שלום במרומיו  כי לעניות דעתנו , גאולת עם ישראל תלויה גם בבחינה זו . כותב המגיד הקדוש :

מלאכי מרכבה , דהיינו מיכאל מימין מהלל וגבריאל משמאל ממלל , הגם שהם כוחות מתנגדים , זה עושה חסד והשני מתגבר בגבורה . עם כל זה , שלום במחיצתם ואין שנאה ואין קנאה ביניהם והוא גם כן מטעם הנ"ל , כי כל מלאך מסתכל בכח עושהו דהיינו , שחסד שהוא עושה או גבורה , איננו עושה בכח עצמותו רק רצון קונו שרוצה בעבודתו וזה שמו של מיכאל , צירוף מי- כאל פירושו מי עושה חסד בלעדייך וגבריאל מעיד כי גבורתו מ : א-ל  יתברך ומבלעדיו , אין אלוקים , לכן הם וכל אשר להם , בטלים במציאותם נגד רצון הבורא יתברך שבקרבם ועל ידי זה נותנים באהבה רשות זה לזה וביניהם שלום ורעות כי אין המחלוקת והקטטה רק בנפרדים למטה שכל אחד מתנשא לומר אני אשתרר מחמת חכמה שבקרבו או איזה עילוי אחר , אחרי אשר הם תועים מדרך אמת ושוכחים כי היוצר הוא הנותן להם כח לעשות חיל .

אבל למעלה בין המשכילים שמבינים מדעתם כי רוח ה' בקרבם והוא מחייה את כולם ומתנהגים כרצונו , על כן שלום ואהבה במחנותם ולכן הקב"ה שמו שלום , כי מפני שמו יראים ומתפחדים עד שנעשה שלום ביניהם כנזכר לעיל .

יהי רצון כי ה' ברחמיו , יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל , כי גם בזה תלויה גאולתנו . אמן .