יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי | תהלים קמא ה
אמר שלמה המלך ע"ה במשלי ט' אל "יֶהֶלְמֵנִי צַׁדִיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי" . תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך. ועוד אמרו חכמים אם יש לך חברים מקצתם אוהבים מקצתם מוכחים אהוב את המוכיחים ושנא את האוהבים.

כבר גילה לנו רבנו נחמן מברסלב ע"ה בליקוטי מוהר"ן כי ע"י
שמוצאים נקודות טובות באדם ודנים אותו לקו זכות מעלים אותו וע"י כך
זוכה לשוב מחטאו ולעשות תשובה וזה שמבקש אדוננו דוד המלך ע"ה
"יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" היינו בזמן שאני חוטא ח"ו רוצה ומבקש אני
שיהלום בי ויוכיחני צדיק על חטאי כדי שאדע שאני טועה ואעשה תשובה
ומבקש אני שיהיה זה "צדיק חסד" כלומר שידון אותי לקו זכות ויעשה עם
נשמתי חסד וימצא בה נקודות טובות וע"י כך יעלה אותי ואזכה לעשות
תשובה. ועוד יש לומר שביקש "צדיק חסד" היינו כפשוטו צדיק שידוע בחסדיו
עם הבריות כי כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמיים וכל המזכה
את הרבים אין חטא בא על ידו וודאי אם צדיק חסד הוא שעושה חסדים עם
הבריות ירחמו עליו מן השמיים ולא יתנו לו להיכשל בתוכחה שיזהר על נפשו
להוכיחני כראוי על דרך שדרשו חז"ל "ולא תשא עליו חטא" שצריך להוכיח
באופן שלא יפגע המוכח ועוד שכל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו
וצדיק חסד שעושה חסדים עם הבריות ומזכם בוודאי אין חטא בא על ידו וזו
.ראיה שתוכחתו שמוכיחני מן השמים היא