"מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ י-הוה"(תהלים קל א)

העומד לפני הקב"ה בתפילה צריך לדעת שחייו תלויים בחסדו של הקב"ה, ועל כן עמידתו לפניו צריכה להיות בדרך שמבטאת ענווה.

"מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ י-הוה"(תהלים קל א)

העומד לפני הקב"ה בתפילה צריך לדעת שחייו תלויים בחסדו של הקב"ה, ועל כן עמידתו לפניו צריכה להיות בדרך שמבטאת ענווה. וזהו שאמרו חכמים:

לא יעמוד אדם, לא על גבי כסא ולא על גבי שרפרף ולא במקום גבוה ויתפלל, לפי שאין גבהות לפני המקום, שנאמר: "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ י-הוה"(תהלים קל א)
(ברכות י:)

ומסופר בתלמוד (תענית כג:) על רבי יונה, שהיה ידוע כצדיק שתפילותיו נענות, וכשבאו לבקש ממנו שיתפלל על הגשמים, הלך למקום עמוק, לקיים מה שנאמר: "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ י-הוה", ושם התפלל עד שנענה וירדו גשמים. ומטעם זה נהגו בכמה מקומות להנמיך את מקומו של החזן, ולכן שליח הציבור נקרא "יורד לפני התיבה".

פירוש הפרק:

א. ממעמקים. מתוך עומק הצרות קראתי לך ה׳‎:
ג. אם עונות תשמר. אם לא תמחול ותשמור אותם להפרע עליהם גמול מי יוכל לעמוד ולהתקיים כי הלא רבו מאוד:
ד. כי עמך הסליחה. ולא מסרת סליחת העון לאחד מהמלאכים כמ״‎ש כי לא ישא לפשעכם (שמות כג): למען תורא. כ״‎א מסר הסליחה אל המלאך היה נפתה לה האדם לומר המלאך יתפייס לנו הואיל ולא לו חטאנו וישא את העון והיה ממעט ביראת המקום:
ה. קויתי ה׳‎. קויתי אל ה׳‎: קותה נפשי. כפל הדבר להתמדתו:
ז. יחל ישראל. אתה ישראל קוה אל ה׳‎ כי עמו החסד: והרבה. הלא פדה אותך רבות פעמים וכמו כן יפדה אותך גם עתה כי לא יחסר לו פדות כי הרבה עמו:
ח. והוא יפדה את ישראל וגו׳‎. ר״‎ל הנה גם העון לא יעכב הגאולה כי הוא יפדה את ישראל מן העונות כי כבר נתמרק העון והלך לו והרי הוא פדוי מן העין: