צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ. | תהלים לז לב
מי הרשע? ומה הוא מצפה ומבקש לעשות לצדיק? ואיך יצר הרע מנסה להורגנו.

מכאן דרשו חז״ל (סוכה נב, עב): ״יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו" :
שנאמר ׳צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו׳״. היצר הרע שהוא ה״רשע״ מחפש את ה״צדיק״
להמיתו - להכשיל אותו ולעשותו רשע גמור! היצר הרע לא מסתפק בהכשלת
הצדיק בדקויות של חטא, אלא הוא שואף להמיתו לחלוטין! להכשיל אותו
עד שיכרת לחלוטין מארץ החיים!
דוגמא לכך מצאנו בשערי תשובה לרבנו יונה. כשהוא מדבר על הכתות
שאין להם חלק לעולם הבא, הוא מונה ביניהן את כת שונאי ה׳, וכותב דרבנו
יונה (שער ג, ק מ: ״וענין שונאי השם נמצא לפעמים גם באנשים שהם עושים
המצוה ונזהרים מכל עבירה במעשה ובלשון, אם נפשם רעה ובקרב לבם יקשה
להם כאשר חבריהם עוסקים בתורה, וירע בעיניהם בהיות בני אדם עובדים את
ה׳ ויראים מלפניו״...
מדובר באנשים שרבנו יונה מעיד עליהם ״שהם עושים המצוה ונזהרים מכל
עבירה במעשה ובלשון״! עדות של רבנו יונה! ובכל זאת - אם הם נכשלים
ביסוד, הם ״שונאי ה׳״ והם נכרתים מארץ החיים!
בכתביו של הסבא מקלם נמצאה ״קבלה״ שהוא קיבל על עצמו בערב יום
כיפור - ״להשתדל שלא להיות מומר להכעיס״״. ואנו תמהים - הסבא מקלם? !
מומר להכעיס?! אלא כך לימדונו בעלי המוסר: בכל דרגה שהאדם נמצא עליו
להתחיל את הכל מהתחלה! אין שום דבר שעליו האדם יכול להצביע ולומר
בבטחון: ״בזה אני כבר בסדר... על זה אין לי כבר מה לעבוד״... - אין שום
דבר בטוח !
אדם יכול להיות ענק כמו הסבא מקלם, ובכל זאת - עלולה להיות בו
איזושהי נקודה של ״מומר להכעיס״
כי הפגיעה ביסודות היא פגיעה חמורה ביותר! נדמה לעצמנו את עוג מלך
הבשן - גיבור עצום! אבל אם יתקעו לו סכין בלבו, האם בעקבות זה הוא
יהיה ״פחות עוג מלך הבשן״? האם הנזק יהיה רק שבמקום להרים הר שלם
יוכל להרים חצי הר? לא ולא! בשעה שהפגיעה היא ביסוד, בלב - כמה שאדם
יהיח גדול וחזק, הוא מת ברגע אחד! הצדיק הגדול ביותר, אם היסוד אצלו
נפגם - הוא מת מיד!