אֲנִי בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ אֶשְׂבְּעָה בְהָקִיץ תְּמוּנָתֶךָ. | תהלים יז טו
כתב האריז״ל שהמקום המדוייק בתפילה שבו יש לתת את הצדקה, הוא בעת אמירת ״ואתה מושל בכל״. מה בין כסף לצדקה ומה ההבדל בינהם ומשמעותם.

אֲנִי בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ
מכאן למדו חז״ל (ב״ב י ע״א) את ענץ נתינת הצדקה לפני התפילה: ״רבי
אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי, שנאמר: ׳אני בצדק אחזה פניך״, וכתב
האריז״ל שהמקום המדוייק בתפילה שבו יש לתת את הצדקה, הוא בעת אמירת
״ואתה מושל בכל״.
המובן בזה הוא כך: ״כסף״ הוא הדבר הגשמי ביותר שיש בעולם. כל
העולם סובב סביב הכסף - כולם עובדים עבור כסף, מחפשים כסף... כסף הוא
ביטוי של עוצמה, של כוחניות.
בכסף אי אפשר לקנות שכל ובריאות, וגם לא דף גמרא... אולם אין דבר
גשמי שאינו עומד בפני הכסף ־ וכמו שאמר החכם מכל אדם ״הכסף יענה את
הכל״( קהלת י, יט). הכסף הוא האויב הגדול ביותר של כל דבר שבקדושה. הכסף
מנתק אותנו מהקב״ה, כמו שנאמר: ״פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה׳״
(משלי ל, ט).
לעומת הכסף, ישנו מקום ששם הקב״ה נמצא - במקום של עוני וסבל .
מידתו של הקב״ה שהוא נמצא עם הסובל - ״עמו אנכי בצרה״ (תהלים צא. טס ,
וכמו שאמר הנביא ״כה אמר רם ונשא... מרום וקדוש אשכון, ואת דכא ושפל
רוח, להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים״(ישעיה נז, טס.
כשאנו לוקחים את הדבר המנותק ביותר מרוחניות ־ את הכסף, ואנו
משתמשים בו לצדקה ־ אנו מחברים ומקשרים בין שני כוחות מנוגדים ורחוקים
זה מזה - מחברים בין שמים ו א ח. מקשרים את הגשמיות לרוחניות.
״צדקה״ הוא הדבר המקשר ביותר בין העולם הגשמי לעולם הרוחני. כמו
כן אמירת המילים ״ואתה מושל בכל״ מבטאת במיוחד את הקשר בין העולם
הרוחני ובין העולם הגשמי. לכן, בשעה שאנו מקשרים בדיבור פה את שני
העולמות, אנו מקשרים אותם גם במעשה - בנתינת צדקה.