כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ - (תהלים פרק צא)

האדם שהמלאכים נשלחים לשמור עליו, חשוב יותר מהם.

כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ - (תהלים פרק צא)

הפסוק מספר תהלים פרק צא: "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ", מלווה את יעקב בכל דרכו הפתלתלה, בכל עשרים השנים שגלה מבית אביו, מרגע צאתו (בריחתו) לחרן במצוות אביו ואמו ומפחד עשו אחיו בסוף פרשת תולדות, לאורך כל פרשת ויצא ועד חזרתו בשלום בפרשתנו, ככתוב: "ויבוא יעקב שלם עיר שכם". וזכתה פרשת וישלח שנדרוש בפסוק זה, אולי משום שבה הושלם ליווי מלאכי חוץ-לארץ את יעקב וחזרו ללוותו מלאכי ארץ ישראל.1

יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן: אֹמַר לַה' מַחְסִי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח בּוֹ: … כִּי אַתָּה ה' מַחְסִי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ: לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ: כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ: עַל כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ פֶּן תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ: (תהלים פרק צא).

  1. בעבור שתי מצוות יכול אדם לזכות לפסוק: "כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכך". ויעקב כשיצא לחרן וויתר על שתי מצוות: כיבוד אב ואם וישיבת ארץ ישראל. ראה בראשית רבה עו ב שיעקב מפחד מהמפגש עם עשו: "אמר: כל השנים הללו יושב בארץ ישראל תאמר שהוא בא עלי מכח ישיבת א"י, כל השנים הללו הוא יושב ומכבד את הוריו תאמר שהוא בא עלי מכח כיבוד אב ואם". ובכל זאת, זכה יעקב לליווי המלאכים. ואם אדם עושה מצוות הרבה הוא מקבל חצי מחנהו של הקב"ה (השווה עם יעקב שחוצה את מחנהו בתחילת הפרשה). וזהו? אין דרגה גבוהה יותר? יש, אומר מדרש תנא דבי אליהו רבה (איש שלום) פרשה יח שדן לא במצוות ומספרן, אלא בלימוד תורה: "קרא אדם תורה נביאים וכתובים, מוסרין לו שני מלאכים לשמרו, שנאמר: כי מלאכיו יצוה לך וגו'. קרא אדם תורה נביאים וכתובים ושנה משנה מדרש הלכות ואגדות ושימש חכמים, הקב"ה משמרו בעצמו. משלו משל, למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שהיה מהלך בדרך ובנו עמו במדבר. כיון שהגיע לחמה ולשרב, עמד עליו אביו בחמה ועשה צל לבנו, כדי שלא יגע בחמה ובשרב, שנאמר: ה' שומרך ה' צלך על יד ימינך וגו' (תהלים קכא ה)".